Mark Fisher | |
Narodenie | 11. júl 1968 |
---|---|
Úmrtie | 13. január 2017 (48 rokov) |
Alma mater | University of Hull University of Warwick |
Odkazy | |
Commons | Mark Fisher |
Mark Fisher (* 11. júl 1968 – † 13. január 2017[1]), známy tiež pod blogovou prezývkou K-punk, bol britský spisovateľ, kritik, teoretik kultúry, filozof a učiteľ na katedre vizuálnej kultúry Goldsmith University v Londýne. Blogovanie pod prezývkou K-punk okolo roku 2000 mu prinieslo uznanie, rovnako ako jeho práce o radikálnej politike, hudbe a populárnej kultúre.
Vydal niekoľko kníh, medzi inými nečakaný hit Kapitalistický realizmus: Neexistuje alternatíva? (2009) a prispieval do publikácií ako The Wire, Fact, New Statesman a Sight & Sound. Bol spoluzakladateľom vydavateľstva Zero Books a neskôr Repeater Books.
V mladosti bol ovplyvnený hudobnými periodikami neskorých sedemdesiatych rokov, ktoré sa zaoberali hudbou, filmami, politiku a fikciou ako napríklad NME.[2] V roku 1989 získal titul bakalára z angličtiny a filozofie na Hull University. O desať rokov neskôr na University of Warwick obhájil doktorát s prácou Mŕtve konštrukty: Gotický materializmus a kybernetická teória/fikcia (Flatline Constructs: Gothic Materialism and Cybernetic Theory-Fiction).[3] Počas práce na svojom doktoráte založil interdisciplinárnu skupinu pod názvom Útvar pre výskum kybernetickej kultúry (the Cybernetic Culture Research Unit), ktorý bol spájaný s politickým akceleracionizmom a prácou filozofov ako Sadie Plant a Nick Land.[2][4] Tu sa spriatelil a ovplyvnil producenta známeho ako Kode9, ktorý neskôr založil Hyperdub label.[5] Na začiatku deväťdesiatych rokov patril k techno skupine s názvom Generácia-D (D-Generation).[5][6]
Po desiatich rokoch pôsobenia na strednej škole (further education college) ako učiteľ filozofie[7] v roku 2003 založil svoj blog o kultúrnej teórii. K-punk podľa kultúrneho kritika Simona Reynoldsa predstavoval centrum „súhvezdia blogov“ na ktorých sa diskutovala populárna kultúra, politika, film a kritická teória na úrovni hodnej akademických diskurzov. Fisher využíval svoj blog ako „plátno“ na ktorom vyjadroval myšlienky hodné akademického zamyslenia bez formálnych zábran a očakávaní, ktoré so sebou akademické prostredie prináša.
Neskôr bol externým prednášajúcim na Goldshmith College, zákazkový editor v Zero books, editor v Interference: A Journal of Audio Culture and Edinburgh University Press's Speculative Realism series a zástupca editora v The Wire. V roku 2009 editoval zbierku kritických esejí o Michaelovi Jacksonovi. Taktiež vydal svoju prvú a najpopulárnejšiu knihu Kapitalistický realizmus: Neexistuje alternatíva? Toto dielo predstavuje analýzu ideologického dopadu neoliberalizmu na súčasnú kultúru. Jeho kontroverzná esej Exiting the Vampire Castle ho radí medzi prvých kritikov tvz. call-out culture.[8] Fisherov argument spočíva v tom, že call-out culture vytvorila priestor v ktorom sú strach a vina všadeprítomnými a solidarita stáva nemožnou. Takáto atmosféra redukuje politické problémy na problémy morálnej stránky jednotlivcov namiesto ich riešenia kolektívnym konaním.[9][10] V roku 2014 publikoval dielo Duchovia môjho života: State o depresií, hauntológií a stratených budúcnostiach (Ghosts of My Life: Writings on Depression, Hauntology and Lost Futures) predstavujúce zbierku esejí o podobných problémoch premýšľaných cez prizmu hudby, filmu a hauntológie.
Zomrel 13. januára 2017 ako štyridsaťosem-ročný, krátko pred vydaním jeho knihy The Weird and The Eerie.[11] Jeho manželka potvrdila, že si vzal život.[2][1]