Le Boucan Canot

Réunion

Hotel: Le Boucan Canot - iné voľné termíny
Hviezdičky:
Termín: 02.10.2024 - 18.10.2024 (17 dní)
Strava: Polpenzia
Orientačná cena: 5124 EUR
Doprava: Letecky Odlet: Praha
Typ pobytu: Pobytové | Pri mori
Typ zájazdu: Katalóg
Tip: |

Overiť dostupnosť a cenu | Naspäť


...


Nasledujú doplňujúce informácie k téme TGV:

2 súpravy PSE v pôvodnom sfarbení, 1987
Súprava La Poste
Súprava Atlantique č. 335 na Gare Montparnasse v Paríži
AVE S-100 č. 13 pri žst. Madrid Puerta de Atocha
AVE S-101 Euromed
Súprava Réseau č. 540 v žst. Rennes

TGV (z fr. Train à Grande Vitesse, doslova: vysokorýchlostný vlak) je vysokorýchlostný vlak francúzskych národných železníc SNCF. Vlaky TGV majú elektrický pohon a dosahujú rýchlosť až 320 km/h (pri testoch až 574,8 km/h). Ich vývoj začal v 60-tych rokoch a prvá špeciálna trať bola otvorená v roku 1981 medzi Parížom a Lyonom.

Opis vlakov

Jednotky TGV sa skladajú z dvoch hnacích (čelných) a niekoľko hnaných (vložených) vozov. Hnacie nápravy sú vždy všetky nápravy hnacieho vozu a niekedy tiež susedného podvozku hnaného vozu. Vložené vozy spočívajú na spoločných podvozkoch zo susednými vozmi (s výnimkou spriahnutia s čelnými vozmi). Prednosťou tohoto netypického riešenia je zníženie počtu náprav, zvýšenie priestrannosti vo vnútri vozu, ľahšia priechodnosť a lepšia aerodynamika vlaku. Prvý prototyp TGV 001 bol poháňaný plynovou turbínou. Zvýšenie cien ropy počas ropnej krízy v roku 1973 však rozhodlo v prospech elektrickej trakcie.

Typy vlakov

Doteraz boli vyrobené tieto typy vlakov:

Typ Najvyššia rýchlosť Počet
sedadiel
Dĺžka Šírka Hmotnosť Výkon
(pri 25 kV)
TGV 001 (prototyp)
PSE (Paris-Sud-Est) 300 km/h 345 200,2 m) 2,1 m 385 ton (424 ton) 6 450 kW
La Poste
(prerobené z PSE)
300 km/h
Atlantique 300 km/h 485 237,5 m 2,90 m 444 ton (489 ton) 8 800 kW
AVE S-100 ** 300 km/h
TGV AVE S-101 Euromed ** 220 km/h
Réseau 300 km/h 377 200 m 2,90 m 383 ton (422 ton) 8 800 kW
Duplex 320 km/h 512 200 m 2,90 m 386 ton (425 ton) 8 800 kW
Thalys PBA (Paris - Brusel - Amsterdam) 300 km/h 377 200 m 2,90 m (?) 8 800 kW
Thalys PBKA (Paris - Brusel - Köln/Amsterdam) 300 km/h 377 200 m 2,90 m 385 ton (424 ton) 8 800 kW
Eurostar Three Capitals 300 km/h 794 393,7 m 2,81 m 752 ton (829 ton) 12 240 kW
Eurostar Eurostar North of London 300 km/h 596 318,9 m 2,81 m 665 ton (733 ton) 12 240 kW
KTX (Korea Train EXpress) 300 km/h
POS 320 km/h 200 m 2,90 m 423 ton (466 ton) 9 280 kW
AGV
(pred začiatkom výroby)
350 km/h
Duplex Argentina
(plánované)
350 km/h
  • - * odvodené z Atlantique
  • - ** odvodené z Atlantique, pre trate rozchodu 1 668 mm

Trate

Trate TGV:
modrá čiara - LGV vo Francúzsku
červená čiara - LGV mimo Francúzska
čierna čiara - štandardné trate s prevádzkou TGV
Súprava Thalys PBKA 4345


Súprava Thalys PBA 4537

Trate vo Francúzsku

Trate využívané TGV sa vo Francúzsku nazývajú LGV (Ligne à Grande Vitesse, vysokorýchlostná trať). Za viac ako 20 rokov sa postavilo asi 1 200 km tratí:

  • LGV Paris Sud-Est - Paríž - Lyon; výstavba 1975 až 1983 (St. Florentin - Lyon 1981); dĺžka 538 km; traťová rýchlosť 270 km/h
  • LGV Atlantique - Paríž - Le Mans, Tours; výstavba 1985 až 1990; dĺžka 282 km; traťová rýchlosť 300 km/h
  • LGV Nord-Europe - Paríž- Fretin - Lille - Calais; výstavba 1989 až 1993; dĺžka 333 km; traťová rýchlosť 300 km/h
  • LGV Rhône-Alpes - Montanay Junction - Valence; výstavba 1990 až 1994; dĺžka 115 km; traťová rýchlosť 300 km/h
  • LGV Méditerranée - Valence - Nîmes, Marseille; výstavba 1996 až 2001; dĺžka 251 km; traťová rýchlosť 300 km/h
  • LGV Belgium - Fretin - Wannehein; výstavba 1993 až 1997; dĺžka 84 km; traťová rýchlosť 300 km/h
  • LGV Est časť 1 - Paríž - Baudrecourt; výstavba 2002 až 2007 ; dĺžka 307 km; traťová rýchlosť 320 km/h

V nasledujúcich rokoch sa plánuje spustenie týchto tratí:

Trate mimo Francúzska

Niektoré vlaky TGV jazdia aj mimo Francúzska na tratiach štandardných ako i vysokorýchlostných:

V nasledujúcich rokoch sa plánuje spustenie týchto tratí:

Rekordné jazdy TGV
Dvojpodlažná súprava Duplex
Súpravy POS na Gare de l'Est
Súprava AGV na cerhenickom testovacom okruhu pri Prahe

Rekordy

  • 8. decembra 1972 TGV č. 001 (predchodca PSE) dosiahol rýchlosť 318,0 km/h.
  • 26. februára 1981 TGV PSE č. 16 dosiahol na trati St. Florentin - Lyon rýchlosť 380,4 km/h.
  • 18. mája 1990 TGV Atlantique č. 325 dosiahol na trati Paríž - Tours rýchlosť 515,3 km/h.
  • (Neoficiálne) 13. februára 2007 TGV prekonal vyššie uvedený svetový rekord, keď jeho upravená súprava dosiahla pri pokusnej jazde na trati Paríž – Baudrecourt (- Strasbourg) rýchlosť 553 km/h.
  • 3. apríla 2007 TGV prekonal svoj vlastný rekord, keď (taktiež na LGV Est), približne 200 km východne od Paríža dosiahol rýchlosť 574,79 km/h. [1]

Referencie

  1. http://vat.pravda.sk/francuzsky-tgv-zlomil-rekord-575-km-h-dbq-/sk_vtech.asp?c=A070403_145449_sk_vtech_p17

Pozri aj

Iné projekty

  • Spolupracuj na Commons Commons ponúka multimediálne súbory na tému TGV

Externé odkazy

Zdroj:https://sk.wikipedia.org/wiki/TGV
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Copyright.sk © by Web. All rights reserved. | Zásady ochrany osobných údajov | Súbory cookies.
V prípade Vašich otázok nás prosím kontaktujte tu.



Vážime si Vaše súkromie

Svoj súhlas s ukladaním súborov cookies z nášho webového sídla osada.sk ako aj od tretích strán vo Vašom zariadení súvisiace s anonymizovaným spracovaním údajov za účelom zlepšenia navigácie a používania  našich stránok, efektívnejšieho použitia marketingových a remarketingových nástrojov a poskytnutím obsahu nás a tretích strán vyjadríte kliknutím na tlačidlo “Prijať všetky súbory cookies”.

Pokiaľ si želáte viac informácií alebo si želáte zmeniť nastavenie používania cookies, kliknite na tlačidlo “Spravovať nastavenia cookies”.


Prijať všetky súbory cookies Spravovať nastavenia cookies