Vida Beach Resort Marassi Al Bahrain

Bahrajn

Hotel: Vida Beach Resort Marassi Al Bahrain - iné voľné termíny
Hviezdičky:
Hodnotenie: 47% / 18 hlasov
Termín: 04.11.2024 - 11.11.2024 (8 dní)
Strava: All Inclusive
Orientačná cena: 1299 EUR | Zľava: 26 %
Doprava: Letecky Odlet: Bratislava
Typ pobytu: Pobytové | Pri mori
Typ zájazdu: First Minute
Tip: |

Overiť dostupnosť a cenu | Naspäť


...


Nasledujú doplňujúce informácie k téme Gramotnosť:

Zafarbenie jednotlivých oblastí podľa percent gramotnosti.

Gramotnosť sa v pôvodnom, základnom význame chápe ako kompetencia (zručnosť, schopnosť, znalosť) písania a čítania s porozumením (a príp. aj počítania). V širšom zmysle predstavuje podľa Slovníka súčasného slovenského jazyka základnú znalosť alebo ovládanie niečoho, primeranú vzdelanosť, zručnosť v istom odbore,[1] tzn. komplex disponibilít a potencialít človeka v určitej oblasti.

Etymológia

Termín gramotnosť (angl. literacy) vznikol zrejme až druhotne, spodstatnením latinského adjektíva gramotný (lat. literatus / litteratus). [2] Prídavné meno literatus, resp. litteratus znamená pôvodne vzdelaný alebo naučený (v angličtine educated, learned) – jeho vznik sa datuje na začiatok 15. storočia a je pravdepodobne odvodené od latinského littera/litera. Latinský výraz littera/litera ako podstatné meno, okrem základného významu písmeno abecedy, znamená dokument, v pluráli (litterae) nadobúda tiež význam listy, epištoly, knihy alebo aj literatúra; ako sloveso znamená písať a v prenesenom význame i učiť, vzdelávať sa. [3] Latinské adjektívum gramotný tak naznačuje veľmi silný súvis s písaním a čítaním. Jeho slovenské pomenovanie vychádza z ruského grámotnyj – vytvorené od substantíva grámota (= čítanie a písanie, ale aj listina alebo dokument). Tento ruský výraz je prevzatý z gr. grammata (= písmená, súbor písmen, list, listina), ktorý je zas odvodený z gr. gramma (= niečo napísané, písmeno). Preto nielen význam, ale aj názov slovenského adjektíva gramotný teda súvisí primárne s prácou s písanými dokumetmi, z čoho vyplýva aj jeho pôvodný (užší) význam.[4]

Typológia (druhy) gramotností

  • Čitateľská gramotnosť (= gramotnosť v pôvodnom/užšom význame) - podľa OECD je to kompetencia „porozumieť písaným textom, používať ich a uvažovať o nich pri dosahovaní určitých cieľov jednotlivca, rozvíjaní jeho vedomostí a schopností, ako aj pri podieľaní sa na živote spoločnosti“.[5] Autori správy o medzinárodnom meraní čitateľskej gramotnosti PIRLS ju zas definujú ako „schopnosť chápať a využívať rôzne formy písaného jazyka vyžadované spoločnosťou alebo ocenené jednotlivcom“.[6] Čitateľská gramotnosť je zároveň kľúčovou kompetenciou informačnej gramotnosti.[7]
  • Funkčná gramotnosť – je uplatňovaním (čitateľskej) gramotnosti v rozličných životných situáciách, ako aj za účelom sebavzdelávania (textová, dokumentová, číselná zložka). Peter Gavora v kontexte gramotnosti v rámci jej užšieho chápania rozlišuje bázovú gramotnosť a funkčnú gramotnosť. Bázová gramotnosť predstavuje podľa Gavoru psycholingvistickú zručnosť, pri ktorej sa dôraz kladie na dekódovanie významov, ukladanie takto získaných informácií do pamäte, integráciu s už osvojenými informáciami a v prípade potreby ich reprodukciu. Funkčná gramotnosť predstavuje životnú kompetenciu – spracovanie informácií uvedených v texte a ich použitie na riešenie praktických problémov v rôznych životných situáciách.[8] Opakom funkčnej gramotnosti je funkčná negramotnosť. [9]
  • Informačná gramotnosť – kompetencia „primeranej interakcie jednotlivca s informáciou so zámerom rozpoznať informačnú potrebu a potrebnú informáciu vyhľadať, vyhodnotiť a efektívne využiť“,[10] prípadne kompetencia „porozumieť a využívať informácie získané v rozmanitých formátoch zo širokého spektra zdrojov tak, ako sú prezentované prostredníctvom moderných technológií i klasických tlačených dokumentov“.[11] Jej kľúčovými komponentmi sú kompetencie čitateľskej gramotnosti a kritického myslenia a zároveň je základným determinantom života v informačnej spoločnosti.[12]
  • Digitálna gramotnosť – kompetencia „využívania informačno-komunikačných technológií a internetu na vyhľadávanie, organizovanie, hodnotenie a komunikáciu informácií v rozličných digitálnych formátoch“,[13] prípadne schopnosť porozumieť informáciám a používať ich v rôznych digitálnych formátoch z rôznych zdrojov, ktoré sú prezentované prostredníctvom informačných a komunikačných technológií.[14]
  • Mediálna gramotnosť – kompetencia kritického a rozlišujúceho postoja voči médiám masovej komunikácie s cieľom vytvárať vyrovnaných občanov, schopných vynášať vlastné súdy na základe dostupných informácií, interpretovať a vytvárať posolstvá, vyberať najvhodnejšie médiá pre komunikáciu, ako aj identifikovať ekonomické, politické, sociálne a ďalšie záujmy, ktoré za nimi stoja.[15]
  • IKT gramotnosť (angl. information and communication technology literacy, resp. ICT literacy) – schopnosť „využívať digitálne technológie, komunikačné nástroje alebo siete pre účely prístupu k informáciám, ich organizácie, integrácie, hodnotenia a tvorby v znalostnej spoločnosti“.[16] V inom chápaní je konštrukt IKT gramotnosti interpretovaný ako informačná, komunikačná a technologická gramotnosť (angl. information, communication, and technology literacy) a definovaný ako kompetencia „určiť informačnú potrebu a využiť širokú škálu nástrojov, technológií a techník na vyhľadávanie, nájdenie, používanie a využitie informácií vedúcich k uspokojeniu informačnej potreby“.[17]
  • Vizuálna gramotnosť (angl. visual literacy) – „súbor kompetencií umožňujúcich efektívne nájsť, interpretovať, hodnotiť, využívať a vytvárať obrázky a vizuálne médiá Umožňuje pochopiť a analyzovať kontextuálne, kultúrne, etické, estetické, intelektuálne a technické aspekty tvorby a využívania vizuálnych materiálov“,[18] prípadne môže znamenať schopnosť „porozumieť obrazom a používať ich, vrátane kompetencií myslieť, učiť sa a vyjadrovať sa vo forme obrazov“.[19]
  • Kultúrna gramotnosť – umožňuje účasť na zdieľaní sa a (re)produkcii kultúrnych hodnôt a nástrojov, ktoré konkrétny kultúrny nástroj spájajú – je to nie len schopnosť (pre)čítať, (pre)písať, ale aj byť aktívnym v sémantickom priestore.
  • Multikultúrna gramotnosť – schopnosť orientovať sa aj v iných kultúrnych prostrediach.
  • Počítačová gramotnosť – schopnosť komunikovať s počítačom využívaním znalostí o jeho technickom (hardware) a programovom (software) vybavení a o informačných technológiách. Počítačovo gramotný jednotlivec by mal mať zručnosti na používanie počítača a jeho vstupno-výstupných (prídavných) zariadení. Mal by vedieť spravovať knižnice a súbory dát, spracovávať texty (textový procesor), tabuľky a grafy (tabuľkový procesor), používať databázový systém, prezentovať informácie (dáta), komunikovať (vymieňať a spravovať informácie), využívať internet.
  • Športová gramotnosť – ovládanie telesných cvičení gymnastiky, atletiky, plávania a športových hier. (Vedieť správne chodiť, cvičiť, behať, plávať, hrať.) Najlepšie sa získa v rámci školskej výchovy v období od 1 až 17 roku života pod odborným vedením. Športovo gramotný jedinec je schopný samostatne športovať pre zdravie, radosť, osobnostný rozvoj alebo iné motivácie.
  • Hudobná gramotnosť – schopnosť interpretovať hudobnú skladbu alebo notový zápis na hudobnom nástroji alebo hlasom.
  • Webová gramotnosť – kompetencia participácie v on-line prostredí, tvorby a recepcie webového obsahu.[20]
  • Finančná gramotnosť - schopnosť využívať poznatky, zručnosti a skúsenosti na efektívne riadenie vlastných finančných zdrojov s cieľom zaistiť celoživotné finančné zabezpečenie seba a svojej domácnosti.[21]
  • Kritická gramotnosť (pozri kritické myslenie)
  • a mnohé iné (prírodovedná, matematická, akademická, vedecká, dátová, kybergramotnosť, spravodajská, sieťová...)

Štandardizované merania rôznych typov gramotností vo vzdelávacom sektore (čitateľská, matematická, prírodovedná a i.) vykonáva na území SR Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania.[22]

Referencie

  1. Slovenské slovníky . slovnik.juls.savba.sk, . Dostupné online.
  2. WELSH, Teresa S.. Information literacy in the digital age : an evidence-based approach. Oxford  : , 2010. Dostupné online. ISBN 978-1-78063-035-9.
  3. literacy | Search Online Etymology Dictionary . www.etymonline.com, . Dostupné online.
  4. gramotný. In: KRÁLIK, Ľubor. Stručný etymologický slovník slovenčiny. 1. vyd. Bratislava : Veda, 2015. 704 s. ISBN 978-80-224-1493-7.
  5. International student assessment (PISA) - Reading performance (PISA) - OECD Data . theOECD, . Dostupné online. (po anglicky)
  6. MULLIS, Ina V. S.. PIRLS 2016 Reading Framework . PIRLS, 2016, . Dostupné online.
  7. HRDINÁKOVÁ, Ľudmila. Čitateľská gramotnosť ako kľúčová kompetencia informačnej gramotnosti. Bratislava : Slovenská pedagogická knižnica, 2007. Dostupné online. ISBN 978-80-969716-6-4. S. 37-49.
  8. GAVORA, Peter. Gramotnosť: Vývin a možnosti jej didaktického usmerňovania.. Bratislava : Univerzita Komenského v Bratislave, 2003. ISBN 978-80-223-1869-3.
  9. ZÁPOTOČNÁ, Oľga. Čitateľská gramotnosť a jej rozvoj v primárnom vzdelávaní: Teoretické východiská a didaktické realizácie. Bratislava : VEDA, 2012. ISBN 978-80-224-1281-0. S. 25.
  10. ALA glossary of library and information science. Chicago : , 2013. (Fourth edition.) Dostupné online. ISBN 978-0-8389-9655-3.
  11. ŠUŠOL, Jaroslav; MIRGA, Tomáš. Dimenzie informačnej gramotnosti v ére digitálneho prístupu k informáciám. . CVTI SR, 2020, . ITlib: Informačné technológie a knižnice. Dostupné online.
  12. Informačná gramotnosť a informačné vzdelávanie. Bratislava : Slovenská pedagogická knižnica, 2021. DOI: 10.5281/zenodo.6004432. Dostupné online. ISBN 978-80-974036-2-1. DOI:10.5281/zenodo.6004432
  13. ALA glossary of library and information science. Chicago : , 2013. (Fourth edition.) Dostupné online. ISBN 978-0-8389-9655-3.
  14. ĽUDMILA, Hrdináková; FÁZIK, Jakub. Dimenzie digitálnej gramotnosti. Bratislava : Univerzita Komenského v Bratislave, 2021-12-31. Knižničná a informačná veda 29. Dostupné online. ISBN 978-80-223-5064-8. DOI:10.5281/zenodo.6345219 S. 169-189.
  15. VRABEC, Norbert. Mládež a médiá: Mediálna gramotnosť mladých ľudí na Slovensku . IUVENTA, 2008, . ISBN 978-80-8072-074-2. Dostupné online.
  16. KATZ, Irvin R.. Testing Information Literacy in Digital Environments: ETS's iSkills Assessment. Information Technology and Libraries, 2007-09-01, roč. 26, čís. 3, s. 3–12. Dostupné online . ISSN 2163-5226. DOI10.6017/ital.v26i3.3271. (po anglicky)
  17. EISENBERG, Michael B. The Big6 curriculum : comprehensive information and communication technology (ICT) literacy for all students. Santa Barbara, California : , 2016. Dostupné online. ISBN 978-1-4408-4480-5.
  18. ALA. ACRL Visual Literacy Competency Standards for Higher Education . Association of College & Research Libraries (ACRL), 2011-10-27, . Dostupné online. (po anglicky)
  19. EISENBERG, Michael B. Information literacy : essential skills for the information age. Westport, Conn. : Libraries Unlimited, 2004. (2nd ed.) Dostupné online. ISBN 1-59158-143-5. S. 7.
  20. Web Literacy online. Mozilla Foundation, cit. 2022-05-21. Dostupné online. (po anglicky)
  21. Finančná gramotnosť | Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky online. www.minedu.sk, cit. 2022-03-31. Dostupné online.
  22. NÚCEM. Informácie o meraniach online. Národný ústav certifikovaných meraní czdelávania, cit. 2022-03-31. Dostupné online.


Zdroj:https://sk.wikipedia.org/wiki/Gramotnosť
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Copyright.sk © by Web. All rights reserved. | Zásady ochrany osobných údajov | Súbory cookies.
V prípade Vašich otázok nás prosím kontaktujte tu.



Vážime si Vaše súkromie

Svoj súhlas s ukladaním súborov cookies z nášho webového sídla osada.sk ako aj od tretích strán vo Vašom zariadení súvisiace s anonymizovaným spracovaním údajov za účelom zlepšenia navigácie a používania  našich stránok, efektívnejšieho použitia marketingových a remarketingových nástrojov a poskytnutím obsahu nás a tretích strán vyjadríte kliknutím na tlačidlo “Prijať všetky súbory cookies”.

Pokiaľ si želáte viac informácií alebo si želáte zmeniť nastavenie používania cookies, kliknite na tlačidlo “Spravovať nastavenia cookies”.


Prijať všetky súbory cookies Spravovať nastavenia cookies