2. normatívny právny akt vydaný vnútroštátnym orgánom verejnej moci s normotvornou pôsobnosťou (v užšom ponímaní okrem všeobecne záväzných nariadení), čiže normatívny právny akt okrem najmä medzinárodných zmlúv, výsledkov referend a právne záväzných aktov EÚ, alebo
Podrobnejšie o týchto definíciách a ich zdrojoch pozri v článku normatívny právny akt.
Na Slovensku sa všeobecne záväzné právne predpisy (a niektoré ďalšie právne akty) uverejňujú v Zbierke zákonov Slovenskej republiky. Podrobnosti o všeobecne záväzných právnych predpisoch rozoberá najmä zákon č. 400/2015 Z. z. (predtým zákon č. 1/1993 Z. z.), v ktorom je použitá definícia č. 2 (v užšom ponímaní).
Druhy všeobecne záväzných právnych predpisov na Slovensku
Podľa definície všeobecne záväzného právneho predpisu uvedenej v knihe Procházka-Káčer 2013 a v zákone č. 400/2015 Z. z. (ale s doplnením o všeobecne záväzné nariadenia), čiže podľa vyššie uvedenej definície č. 2 (v širšom ponímaní), existujú na Slovensku v súčasnosti nasledujúce všeobecne záväzné právne predpisy [11][12][13]:
Donedávna existovali okrem toho tieto všeobecne záväzné právne predpisy:
do roku 2015: výnos orgánu štátnej správy alebo NBS (dnes tento predpis spadá pod predpis opatrenie)[14][15]
1990-2003: všeobecne záväzná vyhláška okresného alebo krajského úradu (dnes sa predpis okresného úradu volá už len vyhláška a aj predpis bývalých obvodných úradov sa volal len vyhláška)[16][17][18]
Treba dodať, že v Zbierke zákonov Slovenskej republiky sa neuverejňujú len všeobecne záväzné právne predpisy (s výnimkou všeobecne záväzných nariadení) podľa definície č. 2, ale aj akty medzinárodného práva (najmä medzinárodné zmluvy) a niektoré iné akty (najmä návrhy prijaté v referende a nálezy Ústavného súdu).[19] Tie mimochodom zvyčajne spadajú pod definíciu všeobecne záväzného právneho predpisu č. 1 a/alebo 3.
Podľa zákona č. 400/2015 Z. z. (predtým podobne podľa zákona č. 1/1993 Z. z.)[20] platí okrem iného:
Všeobecne záväzné právne predpisy nadobúdajú platnosť dňom ich vyhlásenia v Zbierke zákonov Slovenskej republiky.
Všeobecne záväzné právne predpisy nadobúdajú účinnosť pätnástym dňom po ich vyhlásení v Zbierke zákonov Slovenskej republiky, ak nie je v nich ustanovený neskorší deň nadobudnutia účinnosti. Ak je to odôvodnené naliehavým všeobecným záujmom, môže sa v právnom predpise výnimočne ustanoviť skorší začiatok jeho účinnosti, najskôr však dňom vyhlásenia v zbierke zákonov.
O všetkom, čo bolo v Zbierke zákonov Slovenskej republiky vyhlásené, sa má za to, že dňom vyhlásenia sa stalo známym každému, koho sa to týka.
↑PROCHÁZKA, R., KÁČER, M. Teória práva. Bratislava: C. H. Beck, 2013. ISBN 978-80-89603-14-5. s. 127-129
↑právní předpis. In: HENDRYCH, Dušan et al. Právnický slovník. 2., rozš. vyd. Praha: C.H. Beck, 2003. ISBN 80-7179-740-5.
↑nařízení. In: Všeobecná encyklopedie v osmi svazcích 5 m-o. Vyd. 1. Praha: Diderot, 1999. ISBN 80-902555-2-3. s. 303 (Poznámka: Takmer identický text (prvého významu hesla) je v hesle nariadenie Všeobecného encyklop. slovníka M-R z roku 2002)
↑PROCHÁZKA, R., KÁČER, M. Teória práva. Bratislava: C. H. Beck, 2013. ISBN 978-80-89603-14-5. s. 148-150 (127-128, 139-140 )
↑PRUSÁK, Jozef. Teória práva. 2. vyd., dotl.. vyd. Bratislava : Právnická fakulta UK, 2001. ISBN 80-7160-146-2. s. 189-195 (Poznámka: Z textu nie je jasné, či autor považuje referendum za právny predpis.)
Zdroj:https://sk.wikipedia.org/wiki/Právny_predpis Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.